Minden webáruház tulajdonosnak kihívást jelent az, hogy milyen marketing eszközöket érdemes használni a webshop működtetése során.
Webáruház marketing - mit használj a repertoárból?
Csábító a rendelkezésre álló eszközök tárháza, de ez csapda is lehet, hiszen időt, pénzt és fókuszt igényel ezek menedzselése és használata, miközben más-más előnyökkel bírnak.
Sok esetben önállóan használva csekély eredményt ér el egy-egy marketing eszköz, miközben kialakítva egy megfelelő stratégiát szuper eredményeket tudnak szállítani.
Megmutatom neked, hogy én melyik 4+1 eszközt tartok fontosnak, ha webáruház marketingről van szó.
Keresőoptimalizálás avagy SEO
Keresőoptimalizálási technikák segítségével a webáruház fontos kulcsszavai érhetnek el jó pozíciót a különböző keresőkben. (Itthon jellemzően a Google felületén) Ha keresőoptimalizálásról beszélünk két nagyobb részre bonthatjuk: a technikai-, és a tartalmi egységet különböztetünk meg.
Technikai szempontból nagyon sok paramétert sorolhatunk ide ami befolyásolja a kulcsszavak helyezését, úgymint:
- oldal gyorsasága
- weboldal felépítése
- HTTPS tanúsítvány megléte
- helyes oldaltérkép
- duplikált tartalmak megfelelő kezelése
- strukturált adatok megfelelő megjelenítése
Amennyiben a tartalmi szempontból vizsgáljuk a keresőoptimalizálást az alábbiakra érdemes figyelmet fordítani:
- a tartalom megfelelő minőségű és hosszú legyen (versenytársak tartalmait érdemes megvizsgálni e kapcsán, különösen az 1-5 helyezetteket, továbbá kategória és termék oldal vonatkozásában is különbség látható)
- a szöveges tartalom fókuszáljon a termékre (termék aloldal esetén) vagy a termékcsoportra (kategória aloldal esetén)
- az oldal címe (H1) és a címsorok megfelelően legyenek használva (H2-H6)
- a meta beállítások megfelelőek legyenek (a kulcsszó szerepel a címben és a leírásban)
- képek és videók használata az aloldalon (ezek optimalizálása)
A keresőoptimalizálás szempontjából további fontossággal bírnak az oldalon elhelyezett vagy a webáruházra mutató linkek.
- az oldalon belüli linkek megkönnyítik a felhasználó navigálását a webáruházon belül, továbbá a Google robotok számára is iránymutatással szolgálnak arra vonatkozóan, hogy mely oldalak a legfontosabbak
- az oldalra mutató linkek - melyek egy másik domainról mutatnak a webáruházadra - szintén hatással vannak a kulcsszó helyezésre. A webshopra mutató külső linkek minősége és száma meghatározó.
A keresőoptimalizálási praktikák segítségével közép-, és hosszú távon érhetsz el komolyabb sikereket. Az értékesíteni kívánt terméktől/termékcsoporttól függ, hogy mekkora erőfeszítés vezet eredményre és milyen gyorsan érhetsz el sikereket, de jellemzően nem pár hét alatt történik meg a “csoda”. Ha türelmesen és szisztematikusan haladsz, úgy szép eredményeket érhetsz el.
Organikus bevétel - forrás: Sneci.hu
Google Ads
A Google Ads a webáruházak az egyik leghatékonyabb marketing eszköze lehet. Emögött pedig a felület felépítése és működése áll. A Google Ads két felületből áll: Keresési és Display Hálózatból. A Keresési Hálózat előnye az, hogy “mindössze” a már meglévő felhasználói igényeket kell begyűjteni és kielégíteni.
Minden felhasználó valamilyen szándékkal indít keresést a böngészőben. Ez lehet konkrét vásárlási szándék, de információgyűjtés vagy egyszerű “nézelődés” is lehet a keresés mögött. A leírtak mögötti tanulság pedig az, hogy a lehető legtöbb releváns információt érdemes és kell átadnunk a felhasználók számára, mely segít számára a döntés meghozatalában. Információt kell biztosítani a már vásárlási szándékkal kereső felhasználók számára, de a még megfontolási szakaszban lévő emberek számára is.
Google keresőfelülete - forrás: Google.hu
A Keresési kampányok két típusával találkozhatsz leggyakrabban. A “hagyományos” keresési hirdetésekkel, illetve a termék értékesítést fókuszba helyező ún. shopping hirdetésekkel.
A Keresési hirdetések sok átalakításon estek át az utóbbi 10 évben, de a funkció ugyanaz maradt. A természetes találatok felett maximum 4 szöveges hirdetés jelenik meg, amennyiben a hirdetési licit ezt lehetővé teszi. (Ami adott esetben képet is tartalmazhat)
Google Ads keresési hirdetések - forrás: Google.hu
A shopping hirdetések egymás mellett képpel, árral és további releváns adattal ellátott termékhirdetést jelentenek. A felhasználó - akárcsak az árösszehasonlító portálok esetében - látja a hirdetői kínálatot és ki tudja választani a számára releváns terméket.
A termék adatok egy feeden keresztül jutnak el a Google Merchant Centerbe, mely mintegy adatfeldolgozó központként működik. Innen jutnak el az adatok a Google keresőben (ingyenes megjelenés), illetve a Google Ads-be is. A feedekkel kapcsolatban nagyon fontos az, hogy minél több releváns adat legyen benne a termékeket illetően. (Természetesen az elvárt formátumban)
Google Ads shopping hirdetések - forrás: Google.hu
A Keresési kampányok mellett a Display Hálózat segítségével is rengeteg embert érhetsz el. Ebben az esetben azonban fel kell ébreszteni a felhasználók érdeklődését a hirdetések segítségével. Erre szolgálnak a különböző kreatívok és a rendelkezésre álló célzások széles tárháza.
Különböző kampánytípusok is rendelkezésre állnak, melyek a márkaépítést is támogatják a közvetlen értékesítésen túl. Ehhez természetesen megfelelő kreatívok is szükségesek.
Google Display hirdetés - forrás: nso.hu
Összefoglalva a Google Ads segítségével a webáruház termékei gyorsan (szinte azonnal, jóváhagyást követően) megjelennek, így azonnali bevétel realizálható egy új webáruházzal is.
A Facebookot webáruházak szempontjából két módon tudod használni. Az egyik lehetőség a közösségi médiaként történő felhasználása. Azaz létrehozod az üzleti oldalad és itt jelenítesz meg tartalmakat és kommunikálsz a követőiddel. A másik opció, ha hirdetéseket futtatsz a Facebook Hirdetéskezelő segítségével. Ez a módszer kicsit hasonló, mint a Google Ads esetében. Azonban vannak olyan hirdetési lehetőségek, melyek nem állnak a Facebookon rendelkezése, illetve vannak olyanok is, melyek itt elérhetőek és a Google Ads-en nem.
Facebook, mint közösségi felület
Ehhez első körben egy üzleti oldalra van szükség. Ezen keresztül kommunikálhatsz a követőiddel, illetve a már téged követő felhasználókat szólíthatod meg.
A kommunikáció lehetséges hagyományos posztok formájában, amikor egy-egy történést, érdekességet osztasz meg a követőkkel vagy egy terméket mutatsz be részletesesen.
A csoportok használatával egy szűkebb csoport tagjaival oszthatsz meg csak számukra szóló tanácsokat vagy adhatsz számukra egyéni kedvezményeket. A könyvemben mesélek arról, hogy a saját webáruházunkban (www.sneci.hu) hogyan használtuk a VIP csoportot az egyedi kommunikációra.
Facebook csoport - forrás: Facebook - Sneci.hu VIP csoportja
A sztorik tovább színesítik a kommunikációt, vicces, rövid történetek és olyan videók közölhetőek itt, melyek erősítik a márkát. (Például csomagolás - imádják az emberek. A Sneci Tiktok csatornáján heti szinten több olyan kéréssel találkozunk, amikor a vásárló szeretné látni, hogyan csomagoljuk a rendelését.)
Facebook sztori - forrás: Facebook - Sneci.hu
A Facebook, mint közösségi felület tökéletes eszköz arra, hogy a webáruházat, mint brandet népszerűsítsd. Fordíts figyelmet a kommunikáció során arra, hogy mik a webáruházad valódi értékei és ezeket közvetítsd a felhasználók felé.
Facebook, mint hirdetési felület
A Facebook hirdetési rendszere alapvetően másként épül fel, mint a Google Ads-é. Itt nem különülnek el olyan markánsan a hirdetési módok, hasonló felépítés mellett működnek, azaz szöveges tartalom és kép, vagy szöveges tartalom és videó a jellemző megjelenés. Emellett a jobb oldali sávban jelenhet meg hirdetés, de csak asztali gépeken.
Sok esetben azt tapasztaltuk, hogy a webáruházak indítását követő időszakban hatékonyabbak a Facebook hirdetések, mint a későbbi időszakban, legalábbis ami az arányokat illeti. Ez többek között az indulást övező “hypenak” tudható be.
A jól teljesítő hirdetéseket a kiváló és figyelemfelhívó kreatív és érdekes szöveges tartalom jellemzi.
Elmondható tehát a hirdetésekről is ugyanaz, mint a posztokról: legyen figyelmfelhívó, informatív, szóljon a közönséghez. A hirdetések esetén azonban rendkívül sok információ, paraméter és hirdetéstípus áll rendelkezésre annak érdekében, hogy megszólítsd a potenciális vásárlóidat.
Facebook hirdetés - forrás: Facebook - Sneci.hu
A hirdetési típusok alapvetően a nevüknek megfelelően működnek: a bejegyzés kiemeléseket célzó hirdetések arra használd, hogy egy nagyobb közönséget érj el, illetve az értékesítési tölcsér tetején (érdeklődési szakasz) lévő személyek megszólítására célszerű alkalmaznod.
A katalógus hirdetések konverzió fókuszú kampány esetén a legeredményesebb megoldás. A katalógus hirdetések segítségével lapozható többképes, vagy egyképes formátumban tudjuk megmutatni a termékeinket a Facebook felületén. Ez a fajta hirdetési típus a weboldalunkról veszi át a termék adatokat, mint a kép, név és ár.
A forgalomterelő hirdetések arra alkalmasak, hogy a lehető legnagyobb mennyiségű látogatót csaljuk a weboldalra a Forgalom kampánytípus a legjobb megoldás.
Ez esetben érdemes szélesre hagyni a célzandó közönséget. Nem érdemes szűkíteni érdeklődés, tevékenység alapon, maximum desztináció és demográfiai alapon. Hagyni kell dolgozni a Facebook algoritmusait.
A lead generáló hirdetések segítségével, nagy mennyiségű, már előszűrt célközönségre szeretnénk szert tenni, akkor az Érdeklődők kampánycélon belüli azonnali űrlap funkció remek megoldás. Ezesetben a Facebook hirdetésre kattintva az érdeklődőt egy űrlap fogadja, ahol az adatait megadva kérdéseket tehetünk fel neki előszűrés céljából.
A válaszok megadását követően a kitöltött űrlapot letölthetjük a Facebookon keresztül.
Az Advantage+ egy vezetett módszer a konverziós kampányok létrehozása során, ami egy választható opció. Facebook hirdtéskezelőben történő konverziós kampány létrehozásánál választhatunk az Advantage+ és a klasszikus manuális létrehozás közül. Az Advantage+ egy olyan vásárlás célú kampánytípus, ami gépi tanulás segítségével éri el azt a célközönséget, aki az algoritmus szerint a lehető legnagyobb valószínűséggel fog majd konvertálni, azaz vásárolni a termékedből.
Ez a kampánytípus a hagyományos vásárlási kampányokkal szemben sokkal kevesebb információt igényel, ennek minden előnyével és hátrányával együtt. A gépi tanulásnak köszönhetően az Advantage+ kampányok sokkal több kreatívot képesek tesztelni, mint bármilyen korábbi Meta kampány.
E-mail marketing
Mindenki aki rendelkezik e-mail fiókkal találkozott már hírlevél. Sokan a kéretlen és idegesítő tartalmat látják benne, míg mások szeretik az értékes tartalommal töltött vagy akciós termékeket tartalmazó leveleket. Egy dolog biztosan kijelenthető: ha jól csinálod a hírlevelezés igenis hatékony és működő marketing eszköz.
Majdnem mindenki gyűlöli, ha kéretlen, értéktelen és olykor értelmetlen levelekkel van tele az e-mail fiókja. Ne kövesd el azt a hibát, hogy olyan személynek küldesz levelet aki nem kíváncsi rád, valamint azt se tedd meg, hogy értéktelen tartalommal traktálod a feliratkozóidat!
Az email marketing kapcsán négy nagy feladatod van:
- kiválasztani a hírlevélküldő rendszert
- feliratkozókat gyűjteni
- megtervezni az e-mail marketing stratégiád
- folyamatosan értékes tartalommal felruházott hírleveleket küldeni
Amennyiben sikerült kiválasztani a hírlevélküldő eszközt, úgy a következő lépés (ami folyamatos feladat) a feliratkozók gyűjtése. Ügyelj arra, hogy jól mérd fel a felhasználói igényt, ha szükséges hozz létre szegmentált listákat a feliratkozókból.
Amellett, hogy szegmentálsz természetesen a feliratkozókat is érdemes gyűjteni. Erre a weboldalon vagy felugró ablakok segítségével van lehetőség vagy egy jól látható helyet biztosítasz az oldalon a feliratkoztató blokk számára.
Természetesen nem csak a weboldal segítségével célszerű a feliratkozókat gyűjteni. Erre kiváló eszköz a Facebook. Költséghatékonyan és gyorsan, a rendelkezésre álló célzási lehetőségek segítségével előre szűrt felhasználókat elérve lehetséges feliratkozókat gyűjteni.
A harmadik lépés a sikeres e-mail marketing érdekében a stratégia megtervezése. Amennyiben megvan az eszköz, megvannak a szegmensek és érkeznek a feliratkozók, úgy javasolt egy tematika kidolgozása ami mentén elindul a levelek kiküldése.
TikTok
Fél évvel ezelőtt még nem gondoltam azt, hogy a TikTok-ot egy kötelező marketing eszközként jelenítem meg egy blogbejegyzésben. A világ változik, így az én véleményem is. A webáruházak életében egyre fontosabb a márkaépítés, hiszen egyre élesebb a harc a vásárlókért. (Gondoljunk csak a TEMU-ra és az egyre több külföldi versenytársra)
Felértékelődik a hűség, ami nemcsak egy márkához köthető, de egy webáruház irányába is ki tud alakulni. Az ismertség és bizalom kialakítását költséghatékonyan támogatják a megfelelő tartalmú TikTok videók is.
TikTok videók - forrás: TikTok - Sneci.hu
A TikTok tartalmak általánosságban sokkal nagyobb organikus megjelenésre képesek, mint Facebookon vagy Instagramon megjelenő társaik. Természetesen a hatékony működés szempontjából fontos egy célcsoport és marketing platform elemzést készíteni, hiszen, ha a webáruház célcsoportja nincs jelent a TikTok-on az álmoskönyv szerint nem jó…
Elengedhetetlen folyamatosan nyomon követni azt, hogy mely videók szerepelnek a legjobban, és ezen videók teljesítik-e a kitűzött marketing célokat.
Analitika
Az online marketing a számokról szól. Ahhoz, hogy az online marketing működjön a számok pontos ismeretére van szüksége. A számok pontos ismerete pedig csak a lehető legtökéletesebb mérés segítségével lehetséges.
A Google egy nagyon jól használható és ingyenes mérési eszközt bocsát a felhasználók rendelkezésére. Ez nem más, mint a Google Analytics.
Google Analytics
Ahogy fentebb írtam az Analytics egy nagyon jól használható mérési eszköz, mely ingyenes. A rossz hír az, hogy némi képzettséget igényel a megfelelő beállítások létrehozása. Természetesen bárki el tudja sajátítani az Analytics helyes beállításának fortélyait a Google anyagainak segítségével, de nem ez a legegyszerűbb tananyaga a keresőóriásnak.
Az Analytics segítségével meglehetősen pontosan tudod mérni a vásárlásokat, az eladott termékekkel, illetve vásárlókkal kapcsolatos adatok tárháza áll rendelkezésedre.
Néhány dolog amire mindenképpen fordíts figyelmet:
- a mérési beállítások pontosak
- hogyan alakulnak a vásárlások, darabszám, bevétel és konkrét termék vonatkozásában
- kik, hogyan, mikor és mit vásároltak, milyen jellemzőkkel bírnak a vásárlók
- milyen trendeket látsz a piacon a számok alapján
Rengeteg fontos és érdekes adat található meg az analitikában, azonban - sajnos - nem látni minden felhasználót és az által elvégzett konverziót.
Egyre nehezebb a pontos mérés a GDPR szabályok szigorodása és a reklámblokkolók gyakoribb használata miatt. Ezért a Google is azt javasolja, hogy gyűjtsünk minden adatot a saját felületünkön, CRM-ben majd ezeket az adatokat jutassuk vissza egy feltöltött táblázat formájában. (akár a Google Ads-et használva) Ez nagy segítségünkre lesz a pontos mérés és a hirdetések optimalizálása során.
Természetesen nem csak az Analytics pontos beállítása alapvető, hanem az összes hirdetési felületet úgy kell beállítani, hogy mindent pontosan mérjen, hiszen így tudnak optimálisan működni, illetve így érik el a leghatékonyabb működést.
Összefoglaló
Nyilvánvaló, hogy több további marketing eszköz is rendelkezésre áll, ha webshop marketingről beszélünk. Azonban, ha le kell tenni a voksomat, akkor én a fenti 5 eszközt nevezném meg mint élenjáró 4 klasszikus marketing eszköz, plusz az elengedhetetlen tűpontos mérés.
Ha többet szeretnél tudni a webshopok működéséről, akkor olvasd el a Webshopok Feketén-fehéren című könyvet, illetve kövesd ugyanilyen nevű podcastunkat!