BlogHogyan győződj meg webshop tulajdonosként, hogy valóban jó a termék, amit árulsz?

A sikeres webshop alapja a minőségi termékek kínálata. Webshop tulajdonosként elengedhetetlen, hogy meggyőződjünk arról, valóban jó-e a termék, amit árusítunk. Ez nemcsak a vásárlói elégedettséget növeli, hanem a hosszú távú üzleti siker egyik kulcsa is. Ebben a cikkben bemutatjuk azokat a lépéseket és módszereket, amelyek segítenek objektíven értékelni és biztosítani termékeink minőségét, hogy versenyképesek maradjunk a piacon.

Ár-árrés

Első lépésben vizsgáld meg, hogy termékenként hogyan alakul az árrés tömeg a termékeid esetében! (Természetesen nem kell minden egyes termék esetén külön-külön elvégezned, elég a jellemző, illetve húzó termékek esetén.)

Leegyszerűsítve:
30.000 Ft-os termék 30%-os haszonkulcs mellett 9.000 Ft árrést produkál.

Ahogy a könyvben is olvashatsz róla az ideális esetben a termék egy relatív magas ár mellett egy kellemes haszonkulccsal párosul. Ez sokszor nem jár kéz a kézben. Az ár és a haszonkulcs nagyban befolyásolja az értékesítési stratégiát. Nem költhetsz sokat marketingre abban az esetben, ha egy-egy értékesítés mindössze néhány száz forintot hoz. De erről majd később…

Az ár és az árrés mellett érdemes az átlagos kosárértéket is vizsgálni, hiszen ezen adat vizsgálata pontosabb adatokat szolgáltat a termék elemzése szempontjából, de ezzel egyidejűleg újabb kihívásokat tartogat elemzés és számítások terén.


Kosárérték

Az átlagos kosárérték egzaktabb számítási alap egy webáruház esetén. Ebben az esetben a webshopban lévő összes termék összességének az átlagát mutatja meg az átlagos kosárérték. Ez annál bonyolultabb, minél több termék van a webáruházban és minél több, különböző haszonkulcs kapcsolódik ezekhez.

Nézzünk egy példát:
Az átlagos kosárérték 20.000 Ft. Az ehhez kapcsolódó haszonkulcs az egyszerűség kedvéért legyen 30%. Így nem nehéz kiszámolni, hogy egy-egy értékesítést követően az árrés kb. 6.000 Ft. Ebből kell kitermelni az összes kapcsolódó költséget.


Pontosabb adatok

Teljesen objektív számítást csak abban az esetben tudsz végezni, ha pontosan ismered a minden egyes eladott termékhez kapcsolódó pontos árrést. Ezt sok esetben (főleg a megfelelő szoftverek hiányában) szinte lehetetlen nyomon követni. Ebben az esetben marad a kerekítésekre, becslésekre hagyatkozó módszer. (Ez is sokkal jobb, mintha semmilyen számítást nem végeznél)

Erre azért van szükség, mert a becslés néhány százalékos tévedése is jelentős összeg lehet. Minél nagyobb a bevétele a webáruháznak ez értelemszerűen annál nagyobb.

Sztori
Anno, amikor a Sneci.hu esetében végeztük el a “reformot”, akkor rájöttünk, hogy 1-3 milliós tévedésben voltunk a havi árrést illetően. Ez éves szinten 20 millió Ft-nál magasabb összeg volt. Ez már jelentős összeg, olyan amit valamilyen fejlesztésre is el lehet költeni vagy haza is lehet vinni osztalék formájában.

Emellett az alapos vizsgálat azt is kiderítette, hogy vannak olyan termékek, márkák, melyet nem a megszokott kedvezményes áron, hanem töredék, a megszokotthoz képest fele engedménnyel kaptuk a termékeket. Nyilvánvalóan azonnal tudtunk reagálni, aminek köszönhetően milliókat spóroltunk éves szinten.

Nézzük milyen módszerekkel juthatsz adatokhoz.

1. Egységes haszonkulcs használata

A kosárérték számítása esetén már olvashattad. Azaz a webáruházadra vonatkozóan megállapítasz egy átlagos haszonkulcsot. Ezt alkalmazva kiszámítod a hónap végén megmaradt árrést.

Például:
10 milliós havi bevétel mellett 30%-os haszonkulcs. Ez azt jelenti, hogy a havi árrés 3 millió forint lesz.

A módszer általános, de első lépésnek jó más adat hiányában.

2. Beszállítónként/márkánként eltérő haszonkulcs

Ez a technika azt feltételezi, hogy a beszállítók vagy termék márkák haszonkulcsa eltér egymástól. Ha ezt a módszert használod, akkor kell valamilyen módszer amivel külön tudod választani a haszonkulcs szerint eltérő termékeket. Ezt követően ki kell nyerned a konkrét eladásokat, illetve a termékhez kapcsolódó haszonkulcsot.

Példa:
"A" beszállító termékeiért 5 millió forintot kaptál és átlagosan 15% volt a haszonkulcs. Így 750.000 Ft árrést értek el ezek az árucikkek.
"B" beszállító termékei szintén 5 millió forintért keltek el, de itt nagyobb 30%-os haszonkulccsal dolgoztál. Az árrés 1.5 millió Ft lett így.
"C" beszállító termékei 10 millió forintot hoztak 10%-os haszonkulcs mellett, 1 millió forint árrést elérve.

Ezen adatok birtokában már komoly következtetéseket vonhatsz le. Milyen beszállítóval érdemes együtt dolgozni, milyen termékkörre érdemes elkölteni a marketing büdzsét és sok más összefüggés is feltárható már ebből az egyszerű következtetéssel is.

Az, hogy ilyen adatokat kinyerj a webáruházból már bonyolultabb, a bejegyzés későbbi részében kitérek rá.

3. Tűpontos haszonkulcs számítás

Az aki kevés tapasztalattal rendelkezik webshopok terén sokszor úgy gondolja, hogy a tűpontos adatok beszerzés terén teljesen egyértelműek. Sajnos nem, nagyon nehéz elérni ezt a szintet.

Sok termékkör, sok beszállító esetén már eleve nehéz megvalósítani a pontosságot. Vannak olyan nagykerek ahol a rendelés API segítségével, egyszerűen történik, máshol egy erre létrehozott nagykereskedelmi webshopon lehet leadni, de olyan is van, hogy excellen kell elküldeni a terméklistát. (És ezek metszete, valamint bármi) Árnyalja a képet az, hogy amennyiben nincs a rendelésre leadott termék annak a visszajelzése hogyan, milyen forámban és milyen gyorsan történik meg a nagyker vagy gyártó irányából.

Ezen túlmenően a beszállítók általi akciók tovább árnyalják a mérhetőséget, hiszen ebben a pillanatban megváltozik a beszerzési ár. Nem beszélve arról, hogy a saját akciók is befolyásolják az árrés tömeget.

 

Nagyon egyszerűen tehát:

  • rögzíteni kell a beszerzési árát minden terméknek (ha akciósan szerzed be, akkor azt)
  • rögzíteni kell az eladási árát a termékeknek (ha akciósan értékesítesz, akkor azt)
  • az eltérő, akciósan beszerzett vagy értékesített termékeket helyesen kell kezelni (a helyes összeg jelenjen meg a statisztikában)
  • az időközben történt árváltozások ne írják felül a korábbi árakat

A helyzet tehát elég bonyolult. Ennek megvalósítására egy profi, webshopokra létrehozott vállalatirányítási rendszer vagy RINKT robotok lehetnek alkalmasak kiegészítve megfelelő webshopos integárcióval. (Ami képes fogadni és kezelni a termékek változó árait.)

A vállalatirányítási rendszer nem igényel külön magyarázatot, a RINKT robotokat sem fogom bemutatni túl mélyen. Ezek a robotok nagyon leegyszerűsítve olyan feladatokat képesek ellátni, mint az emberek.

 

A mi esetünkben ez a rendszer így néz ki:

  1. Leadják a nagyker fele a rendelést, rögzítik az árakat.
  2. Ezt követően a nagyker által küldött és beszkennelt számlát összehasonlítják a leadott rendeléssel, az eltéréseket feltárják
  3. Ellenőrzik a leadott megrendelés és a bevételezés közötti eltérést. Ezt jelzik.
  4. A kapott adatokat felviszik a webáruház rendszerébe (a valóban beérkezett termékek valós beszerzési árát)
  5. A webshop rendszere rögzíti az árat, majd az eladáskor az akkor árból kiszámítja az árrést

Látható, hogy a teljesen pontos árrés megismerése komoly fejlesztésekkel és erőfeszítésekkel jár. Ebben az esetben viszont a vállalkozások legnagyobb ellensége az információ, illetve hamis információ nem lesz jelen a döntéshozatal során, így nagyságrendekkel megnő a helyes döntés meghozatalának esélye. Előnyt jelent egy olyan rendszer használata vagy fejlesztése, mely megjeleníti a termékek árrés tartalmát.

 

Forrás: sneci.hu


Kereslet

Ha már van egy jó terméked ár és haszonkulcs szempontjából még mindig nem tartasz előrébb. Azt el is kell adni. Mielőtt valaki fejet ugrik az értékesítésbe érdemes körbenézni és megvizsgálni azt, hogy mekkora a termék iránti igény.

Ennek a kutatásnak egyik legegyszerűbben elérhető eszköze a Google Ads Kulcsszótervezője. Használatával konkrét adatokat kapunk a termékről vagy termékcsoportól. Ezen felül a korábbi adatok alapján a szezonalitást is követhetjük, illetve a várható kattintási költség ismeretében a marketing büdzsé megtervezésében is fontos szerepet kaphat.

 

Forrás: Google Ads Kulcsszótervező

 

A fenti példa megmutatja, hogy a konkrét termék és a termékkör keresési mennyisége hogyan alakul. Az eszköz segítségével ki lehet választani azokat a termékeket, melyekre van kereslet. Természetesen ugyanez érvényes a termékcsoportokra is. Ahogy korábban említettem iránymutatást kapunk a várható kattintási díjakról (első oldala várható minimum és maximum értékek), valamint a kulcsszavakat övező versenyről is. (Ha letöltöd a statisztikát nem csak magas-közepes-alacsony megnevezést, hanem 1-100%-ig egy értéket is kapsz.)

Nyilvánvaló, hogy a keresett termékeket egyszerűbb érékesíteni, de a legtöbb esetben természetesen ez nagyobb versennyel, több konkurenssel jár együtt. Az eszköz ebben is segít, hiszen a kereslet mellett a versenyre is ad választ. A tapasztalatom szerint nagyon kevesen fordítanak megfelelő figyelmet erre az apróságra a termék kiválasztása, (akár csak hirdetett termék vonatkozásában is) pedig borzasztó fontos.


Tárolhatóság, szállíthatóság

Sajnos nem minden a jó árrésű és kelendő termék, (bár egy nagyon jó alap) vannak egyéb buktatók is. Ilyen például a termékek tárolása és szállítása is. Ezek mind megnehezíthetik, megdrágíthatják a profitábilis folyamatok felépítését.

Ami nagyban drágíthat a terméken:

  • ha fizikálisan nagy a termék vagy nehéz - nagyobb tárolási kapacitást igényel, drágább a szállítás
  • hűtést igényel - szintén speciális, azaz drágább tárolással és szállítással jár
  • ha romlandó - figyelni kell a tárolás során arra, hogy a régebbi lejáratú termékek kerüljenek kiküldésre, a lejárat után a selejtezésről és a megsemmisítésről is gondoskodni kell
  • ha amorf - nehéz tárolni, sok futárcég nem szállít csak bizonyos formájú és állagú termékeket (dobozba csomagolva)

A szállítási mód kiválasztása is kulcsfontosságú. Mind a szolgáltatás ára, mind a szolgáltató megbízhatósága kulcskérdés. Gyakran a két elem nem jár együtt kézenfogva. Előfordul, hogy egyes futárszolgálatok időben csúsznak, nem megfelelő minőségben, állapotban szállítják ki a terméket. Ez sajnos sokszor a webáruházra nézve jelent negatív megítélést vagy akár valamilyen felületen megjelenő véleményt.

Adott esetben a tárolás és szállítás a termék árát jelentősen megemeli. Természetesen ezt az ár és a tárolás és szállítási költségeinek az aránya mutatja meg.


Váltás és változás

Minden változik körülöttünk. Napról napra jelennek meg az új termékek, az új webáruházak. A mesterséges intelligencia forradalmasítja az életünket. Nagyon sok webshop esetén azonban azt látom, hogy nincs változás. (A külső gazdasági hatástól függetlenül) nem fogynak a termékek, csökken a bevétel. De nem történik semmi.

Tudomásul kell venni, hogy a változás természetes és ehhez érdemes alkalmazkodni. Új eszközöket használni, új módszereket kipróbálni és új termékeket keresni. Ez a cikk a termékekről szól.

Lehetőséged van (és véleményem szerint kell is!) folyamatosan vizsgálni a webshopodban lévő termékek teljesítményét. Legalább a leírt pár pont alapján. Gondolkodhatsz másban is, mint ami jelenleg van! Főleg, ha a háttér már adott. Ebben az esetben a már meglévő fix költségeken túl az új termékek berszerzésére (amennyiben szükséges) és marketingre szánt összeg jelentkezik a kiadási oldalon. (Azt feltételezve, hogy az elején a meglévő háttér ki tudja szolgálni az új lábat.)

Természetesen nem garantált az új termék vagy termékcsoport sikere. Sok munka, kísérlet, elemzés és optimalizálás vezet oda, hogy végül sikeres legyen. De minden vállalkozás és webáruház titka ez.

Webshopok Feketén-Fehéren