BlogAI-alapú shopping - ez az értékesítés jövője?

Egyre többen használjuk az AI-okat a munkánk, de a hétköznapok során is. Én például az elmúlt héten az egyik teraszunk berendezését bíztam az AI-ra. Sajna nem én vagyok lakberendezésben a top. Szóval segített az AI. Ez lett belőle:

A teraszom megtervezve - Forrás: manus ai

Gyakorlatilag feltöltöttem a tök üres teraszt, majd egy prompt segítségével megkértem, hogy rendezze meg az általam megadott kívánalmak szerint. Ez lett. Mit gondolsz, mi volt a következő kérdésem? Bizony. Mit hol tudok beszerezni?

És jöttek a válaszok. De némelyik nem volt túl releváns. Vajon miért? Tarts velem és megmutatom, hogy hogyan használhatja ki webshopod az AI keresések nyújtotta előnyöket!

ChatGPT új „Shopping” funkciója

A fiúk már megint kitaláltak valamit. A ChatGPT új „Shopping” funkciója egy “beszélgetés-alapú” (nem feltétlen szóban, de AI alapon értendő) funkció, amely arra szolgál, hogy a felhasználó kérdése és preferenciái alapján releváns választ adjon. Ebben az esetben ez a releváns terméket jelenti. 

 2025 áprilisában az OpenAI kibővítette a ChatGPT webes keresési képességét, mégpedig személyre szabott termékajánlások megjelenítésével. Ez azt jelenti, hogy a válasz képekkel, vásárlói értékelésekkel és közvetlen vásárlási linkekkel a chatablakon belül jelenik meg. 

 

Fa asztalok teraszra - Forrás: Chat GPT

Ez gyakorlatilag egy új, hirdetésmentes vásárlási csatornát teremt, ahol a felhasználók anélkül kapnak releváns találatokat, hogy hagyományos keresőkbe belépnének.

Azaz ez potenciálisan magában hordozza azt, hogy fenekestül felfordul az e-kereskedelem. Az is lehet, hogy nem. De én nem kockáztatok, inkább elsőként élek a lehetőséggel, hogy megjelenjenek a termékeink valamelyik AI ajánlásában.

Néhány friss adat, hogy mekkora szerepe van és lesz az AI alapú keresésnek a webshopokban:

A friss felmérésekből kitűnik, hogy a fiatalok egyre gyakrabban kérdeznek vagy kérnek ajánlást az AI-tól. És ez a folyamat várhatóan még nem tetőzött…

Forrás: Chain Store Age

Az ígéret szerint az ilyen módon megjelenő termék ajánlások nagyon szuperek lesznek. Ez valószínű így lesz, de én most a hogyan részre koncentrálok.

Hogyan működik az AI termékajánlása?

A működés mögött külső adatforrások állnak. Alapértelmezés szerint egy nyelvi modell (LLM) csak a betanított tudására támaszkodik és szöveget generál, de a ChatGPT úgynevezett pluginok (beépülő modulok) segítségével “szemet és fület” kap a külvilágra

A plugin a ChatGPT-hez csatlakozó külső eszköz lehetővé teszi a modellnek, hogy naprakész információkat érjen el vagy egy harmadik fél szolgáltatását használja a felhasználó kérésének teljesítéséhez

Ez azt jelenti, hogy a ChatGPT egy előre definiált funkciót hív meg a pluginon keresztül, például lefuttat egy termékkeresést vagy árlekérdezést a partner rendszerében.

A ChatGPT plugin működése leegyszerűsítve a következő: a plugin fejlesztője meghatározza egy API formájában, hogy milyen végpontokon, milyen adatokat lehet lekérdezni vagy műveleteket indítani. 

A pluginhoz tartozik egy olvasható specifikáció (OpenAPI fájl), amely leírja az elérhető függvényhívásokat – például egy searchProducts (termékek keresése) végpontot.  Amikor a ChatGPT beszélgetés közben felismeri, hogy a felhasználó kéréséhez egy ilyen művelet szükséges, akkor a modell a plugin dokumentációja alapján eldönti, hogy melyik végpontot hívja meg, és lekéri a szükséges adatot

A plugin ezután a háttérben kommunikál a webshop rendszerével (adatbázisával), majd az eredményt visszaadja a ChatGPT-nek. Végül a nyelvi modell a nyers adatot feldolgozza és fogyasztható módon tálalja a felhasználónak. Mindez a felhasználó számára láthatatlanul, másodpercek alatt zajlik.

A “termékkatalógus integráció” tehát azt jelenti, hogy a webshop adatbázisa össze van kötve a ChatGPT-vel egy plugin/API rétegen keresztül. Ennek megvalósításához a webshopnak strukturált formában hozzáférhetővé kell tennie a termékadatait. Az OpenAI közlése szerint a ChatGPT shopping funkció harmadik felek strukturált metaadatain alapul, úgymint a termékek ára, leírása, értékelései stb., amelyekből a modell összeállítja a válaszait. A lényeg, hogy a ChatGPT-nek gépi úton értelmezhető, naprakész adatokhoz kell jutnia.

Hogyan csináld?

A plugin, ahogy fentebb írtam, egy külső szolgáltatás integrációja – egyfajta bővítmény, amelyet a fejlesztők hoznak létre. A ChatGPT plugin fejlesztésének első lépése, hogy a fejlesztő létrehozza az API-t a szükséges végpontokkal, hogy azt a ChatGPT használni tudja.

A második lépés egy OpenAPI specifikáció elkészítése, amely dokumentálja az API végpontjait és paramétereit, valamint egy manifest fájl, ami leírja a plugin metaadatait (nevét, leírását, jogosultsági szintjét stb.) és megadja az API specifikáció URL-jét 

A ChatGPT ezek alapján “megérti”, hogy a plugin milyen műveleteket kínál. A művelet pedig, amit a ChatGPT a plugin keretein belül végrehajthat – például egy termékkeresés, árlekérdezés, vagy akár egy rendelés indítása. Amikor a beszélgetés kontextusában erre szükség van, a modell a plugin segítségével végrehajtja ezt a műveletet, majd a kapott eredményt beépíti a válaszába.

Lezárásul egy kis érdekesség

A legújabb fejlemény pedig a Shopify és OpenAI együttműködése. Szemfüles fejlesztők nemrégiben egy  kódrészletekben bukkantak rá arra, hogy a ChatGPT rendszere már tartalmaz utalásokat „buy_now” gombra, termékinformációs mezőkre és egy „shopify_checkout_url”-ra. A kódrészletekben egy natív Shopify vásárlási funkció előkészítésének jelei látszódtak. (Azt, hogy ezek valóban láthatóak-e a kódrészletben azt nem tudom, az ilyen szintű kódolás meghaladja a tudásomat.)

De ezek szerint a ChatGPT nem csupán ajánlást fog adni, hanem közvetlenül össze lesz kötve a Shopify checkout folyamatával. A  felhasználó a chatben a Vásárlás gombra kattintva a háttérben a Shopify biztonságos fizetési rendszerén keresztül tudja majd végrehajtani a tranzakciót

Azt kiemelném hogy a rendelkezésre álló információk szerint a vásárló szemszögéből ez úgy jelenik meg, mintha végig a ChatGPT-ben maradna és ott vásárolna, holott a tranzakció valójában a kereskedő Shopify rendszerében történik meg. 

Ez a fajta integráció egy plugin szintjén túlmutató, közvetlen kapcsolatot jelent az AI és az e-kereskedelmi platform között. (Megjegyzés: ez a funkció a kiszivárgott kódból ismert, a hivatalos indulásig még változhat. A jelentések szerint azonban hamarosan élesedhet ez a lehetőség.

Természetesen emellett egy csomó funkció szükséges még a jó működéshez. Hogy mik ezek? Azt a következő bejegyzésből tudhatod meg!

 

Addig is hallgass minket a Spotifyon!

Vagy iratkozz fel a hírlevelemre további érdekes tartalmakért! Azt pedig a főoldalon teheted meg!

Ha pedig szeretnél tőlem kérdezni a webshopokkal kapcsolatban, akkor azt itt teheted meg.

Üdv.:

Balázs

 

Webshopok Feketén-Fehéren