Blog9 ok, ami a gyenge webshop forgalom mögött állhat

Manapság fel van adva a lecke a webshop tulajdonosoknak. Egyre több és komolyabb nemzetközi versenytárs - gondoljunk csak a Temura vagy az Allegrora. Emellett a gazdasági környezet sem a legrózsásabb. Természetesen vannak olyan webáruházak, melyeket nem érintenek a fent felsorolt kihívások, de sajnos a legtöbbünknek fel kell kötni a gatyát.

Nézzük meg, hogy mire érdemes figyelned. Természetesen mindezt az adatok és számok ismeretében.

A felsorolt okokat érdemes külön-külön megvizsgálni, hiszen gyakran egyszerre több probléma együttesen is jelen van és ezek együttesen okozzák a gyengébb teljesítményt azaz bevételi adatokat. Lássuk mik ezek!

 

1. Hiba az online marketingben

PPC hirdetések gyenge teljesítménye:

Ha a Google Ads, Facebook, vagy Instagram kampányok nem megfelelően vannak beállítva, akkor a hirdetések ugyan költségesek, de nem hoznak releváns látogatókat. Például, ha egy szűk érdeklődésre számottartó terméket túl széles célcsoportnak hirdetsz, a kattintások száma alacsony maradhat, és az érdeklődők nem fognak vásárlókká válni.

 

Erről ismerheted meg: alacsony ROAS

SEO hiányosságok:

A gyenge keresőoptimalizálási beállítások miatt a webshop nem jelenik meg előkelő helyen a releváns keresésekre. Ha például egy sportruházati webshop nem rangsorol a "futócipők" keresőszóra, akkor jelentős látogatottságot veszíthet. 

 

Erről ismerheted meg: Alacsony az organikus kattintások száma

 

2. Gyenge márkaismertség

Hiányos közösségi jelenlét:

A közösségi médiában való aktív jelenlét és a márkaépítés elengedhetetlen, különösen az új webshopok esetében. Ha a potenciális ügyfelek nem ismerik a webshopot, nem bíznak meg benne, ami szintén alacsony forgalmat eredményezhet.

 

Erről ismerheted meg: indokolatlanul alacsony konverziós arány, kevés social és direkt kattintás

Bizalmatlanság:

Kevés vagy rossz ügyfélvélemény, negatív értékelések vagy az ügyfélszolgálat elérhetetlensége mind-mind visszariaszthatja a potenciális vásárlókat. Az új látogatók egy webshoppal szemben óvatosak, és ha nincs elegendő pozitív visszajelzés vagy hitelesítő elem (pl. vásárlói értékelések), akkor kisebb számban fognak vásárolni.

 

Erről ismerheted meg: kevés és/vagy gyenge ügyfélvélemény

 

3. Nem megfelelő ajánlatok

Megfelelően tálalt ajánlatok és jól felépített akciók:

Ha egy webshop nem kínál egyedi ajánlatokat, személyre szabott kedvezményeket, vagy az ügyfélkörtől idegen promóciókat futtat, az alacsonyabb konverzióhoz vezethet. Például, ha egy prémium termékeket kínáló webshop túlságosan árcsökkentett ajánlatokat hirdet, az elriaszthatja a prémium ügyfeleket.

 

Erről ismerheted meg: eredménytelen akciók

Túl nagy vagy túl kicsi választék:

Ha a webshop túlságosan széles vagy éppenséggel szűk termékválasztékot kínál, az nehézzé teszi a vásárlóknak, hogy megtalálják, amit keresnek. Például egy divat-webshop esetében, ha egy adott szezonális trend nem szerepel a kínálatban, az forgalomcsökkenést eredményezhet.

 

Erről ismerheted meg: magas a megtekintett oldalak száma, ezzel szemben kevés termék kerül a kosárba vagy kevés oldal megtekintés és vásárlás. Hotjar (vagy más hőtérképes szoftver) használata javasolt.

 

4. Nem megfelelő weboldal felépítés  

Gyenge UX/UI kialakítás

Ha a webshop navigációja, termékkeresője, vagy a vásárlási folyamat nem intuitív, a látogatók elveszíthetik érdeklődésüket és elhagyhatják az oldalt. Például, ha egy 80.000 termékes webshop keresője nem jól működik és a fenti mennyiségből kell előkaparnia felhasználónak a terméket az az álmoskönyv szerint nem jó. Meg szerintem sem. 
 
Erről ismerheted meg: Elakadó vásárlók, visszajelzések, saját tapasztalat

Nem átlátható kategória struktúra:

Ha egy webshop nem rendelkezik logikus és jól szervezett kategória struktúrával, a látogatók könnyen elveszhetnek az oldalon. Például egy elektronikai webshop esetén, ha nincs külön szétválasztva a "laptopok", "asztali gépek" és "tabletek" kategória, hanem minden „Számítástechnika” címke alá van sorolva, a vásárlók nehezen találják meg az őket érdeklő termékeket. Egy bonyolult, kusza kategóriastruktúra miatt csökkenhet az esélye annak, hogy a látogató eljut a vásárlásig.

 

Erről ismerheted meg: kusza termékkategóriák, egy termék több kategóriában

 

5.  Nem megfelelő árazási stratégia

Indokolatlanul magas árak:

Ha a webshop árai magasabbak a piaci átlagnál anélkül, hogy ezt a prémium minőség vagy egyéb hozzáadott érték igazolná, a látogatók könnyen más, olcsóbb alternatívát választanak.

 

Erről ismerheted meg: magasabbak az áraid, mint másnak és nincs az égvilágon semmi indok rá

Nem létező kedvezmények vagy eltúlzott akciók:

A vásárlók, főleg idehaza sokszor keresik az akciókat és kedvezményeket. Ha egy webshop nem tart rendszeresen promóciókat, - ha ez egyébként jellemző a szegmensében - az csökkentheti az érdeklődést és a vásárlási kedvet. Például, ha egy versenytárs rendszeresen kínál szezonális kedvezményeket, de a webshopod nem, akkor a vásárlók inkább a versenytárs oldalán vásárolnak. Arra azért érdemes figyelni, hogy ezek az akciók ne menjenek a működőképesség és a profitábilitás rovására. 

 

Erről ismerheted meg: asszem ez jól körbe van írva, nem kell túlmagyarázni

 

6. Gyenge termékleírások és fotók

Nem informatív leírások:

A látogatók nem vásárolnak, ha nem tudnak dönteni. Ehhez a termékek részletes bemutatására van szükség. Ha például egy elektronikai terméknél nem szerepelnek a főbb specifikációk és előnyök, a látogató nem biztos, hogy vásárolni fog. Az is hátrány, ha például a szállítási információk nem állnak rendelkezésre.

 

Erről ismerheted meg: alacsony konverziós arány a termékoldalon

Rosszul elkészített termékfotók:

A gyenge minőségű vagy kevés termékfotó nem építi a bizalmat, illetve nem túl informatív. Amennyiben egy ruházati terméket csak egyetlen szögből látnak, nem tudják eldönteni, hogy megfelel-e az igényeiknek, ezért inkább keresnek egy olyan websopot, ahol mindezt megtehetik. 

 

Erről ismerheted meg: lásd fent 

 

7. Nem megfelelő logisztika és/vagy ügyfélszolgálat

Indokolatlanul hosszú szállítási idő:

Ha a termékek kiszállítása lassú, az elriaszthatja a vásárlókat, különösen, ha a versenytársak gyorsabb kiszállítást kínálnak. Például, ha a webshop 5-7 napos szállítási időt ad meg, míg a versenytársak akár másnapi kiszállítást ígérnek, az könnyen elveszíthet ügyfeleket.

 

Erről ismerheted meg: lassú vagy. Sőt ezt jelzik is. 

Korlátozott idejű vagy elérhetetlen ügyfélszolgálat:

Amikor a vásárlók nem kapnak gyors válaszokat a kérdéseikre, csalódnak. Elveszíthetik a bizalmukat. Azok az ügyfelek, akik nem tudják elérni az ügyfélszolgálatot panaszok vagy kérdések esetén, valószínűleg nem viszik végig a vásárlást vagy, ha ezt követően nem érnek el akkor a büdös életben nem fognak nálad vásárolni.

 

Erről ismerheted meg: ezt sem kell túlmagyarázni.
 

8. Adatok és analitika hiánya

Nincs adatalapú döntéshozatal:

Az álmoskönyv szerint nem bölcs dolog az orákulumtól tanácsot kérni. Kivéve a Mátrixban. Ha  webshop tulajdonosként nem követed nyomon a legfontosabb mutatókat, például a forgalmat, konverziós arányt vagy az átlagos kosárértéket, akkor nehéz lesz jó döntést hoznod.  
Adatok nélkül viszonylag nehéz megérteni, hol a hiba és milyen területre érdemes koncentrálnod. Ha nem tudod, hogy honnan érkeznek megtérülően a vásárlóid, akkor azt sem fogod tudni, hogy melyik hirdetési felületet használd. Mielőtt mosolyogsz sajnos nem ritka, a múlt héten is találkoztam ilyen webshoppal

 

Erről ismerheted meg: nem méred - (megfelelően) - a vásárlásokat, interakciókat, stb. De ide sorolom a nem megfelelő mérést is!

 

9. Versenytársak valamilyen piaci előnye

A versenytárs piaci előnye vagy egy új belépő borítja a status quot:

Ha új, agresszíven árazó vagy erősebb marketinggel rendelkező versenytárs lép be a piacra, az gyakran csökkenti a forgalmat és bevételt is. A potenciális vásárlók könnyen átpártolhatnak az új szereplőkhöz, ha jobban célozzák meg őket, esetleg jobb ajánlattal szolgálnak vagy egyszerűen csak kíváncsi a korábbi vásárlód. 

 

Erről ismerheted meg: indokolatlanul alacsonyabb forgalom és bevétel a korábbi időszakhoz képest - megtámogatva egy versenytárs elemzés validációs folyamattal
 

Végezetül

Hirtelen és röviden ennyi. Mint láthatod sok oka lehet a bevételeid visszaesésének. A rossz hír, hogy a fenti 9 még abszolút nem az összes lehetséges ok. De talán a leginkább jellemzőek. 
Legközelebb - amint időm engedi - a visszafordulási arány kerül górcső alá.
Ha többet és mélyebben szeretnél tanulni a webshopokról, akkor látogass el a weboldalunkra és nézd meg milyen képzéseink vannak - ezt itt megteheted.
Ha webáruházakkal kapcsolatos tartalmakat szeretnél hallgatni, akkor látogass el Spotify vagy YouTube oldalunkra.
Ha olvasni szeretnél, akkor olvasd el a Webshopok Feketén-fehéren könyvet - erről pedig itt találsz több infót. 
Remélem hasznos volt a cikk számodra!
 
 
Laczkó Balázs
Webshopok Feketén-Fehéren